کد مطلب:211522 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

تفسیر امام صادق
از حضرت صاق علیه السلام تفسیری معین و ثابت نقل نشده مانند تفسیری كه از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام یا تفسیر منسوب به امام حسن عسكری (ع) نقل شده ولی تفسیر هزاران آیه بلكه تمام قرآن در برنامه مكتب جعفری از آن حضرت روایت شده و بسیار اتفاق افتاده كه یك آیه را چندین نفر پرسیده اند و امام ششم هر یك را به یك نحوی تفسیر و بیان فرموده كه عقول دانشمندان را به حیرت انداخته است و همه روی مبانی وحی و تنزیل بوده است.

محققین می دانند كه تفسیر در ضمن احادیث نقل شده است و مفسرین تفسیر خود را مبنی بر حدیث نموده اند - و لذا برای جمع احادیث به كتب تفسیر باید مراجعه كرد و مجمع البیان اكثر اخبار اهل بیت را نقل نموده است.

در كتاب آیات الاحكام و سایر اصول و فروع فقهی كه احادیث مستند به قرآن است اخبار بسیاری نقل شده است - و در حدیث ثقلین روشن است كه احاطه و سلطه علوم اهل بیت در حدیث و تفسیر تا چه پایه است.

و حضرت صادق (ع) فرمود والله انی لاعلم كتاب الله من اوله الی آخره كانه فی كفی فیه خبر السماء و خبر الارض و خبر ما كان و خبر ما هو كائن قال الله عزوجل فیه تبیان كل شی ء.

قسم به خدا كه من قرآن را از اول تا آخر می دانم مثل این كه در كف دست من است و از اخبار آسمان و زمین و گذشته - آینده تا روز قیامت واقفم و همان نماینده هر علمی است و مكرر انگشت ها را به سینه می گذاشت و می فرمود و عندنا والله علم الكتاب كله سوگند به حق كه علم كتاب نزد ماست و به قرآن از همه داناتریم.

فرمود برای هر زمان ناچار باید عالمی باشد كه به تمام علوم قرآن وارد باشد زیرا قرآن امام و پیشوای خلق است و محكم و متشابه آن را باید امام ناطق بیان كند - مجمل و مبین - ناسخ و منسوخ - عام خاص - مطلق - مقید و غیره را امام ناطق تعلیم می دهد - و حدیث ثقلین بهترین معرف امام است كه عالم به قرآن است و عالم به قرآن جز اهل بیت نیست و در آن عصر اعلم از امام صادق (ع) كسی نبوده است و در تفسیر بهتر از او كسی واقف نبوده.